Friday, April 2, 2010

Moist Chocolate Cake

Ermmm nyum2 tetiba hujung minggu ni terasa nak makan kek...padahal beberapa minggu lepas dah buat dah...jom layan..hehehe..buatnya 2 biji sekejap ajer...satu saya kukus ..selebihnya saya bakar....tapi memang lainlah rasanya..saya suka tekstur kek kukus...yummy....moist lagi haha...topping tu memang meleleh2....tu yang sedap... :P


kat umah takde mixer....rosak lepas kene lenjan buat kuih raya tahun lepas muahaaaa..so sekarang saya buat kek2 yang senang je la...kacau2 je takyah guna mixer bagai hehe...nak try bleh cuba resepi ni...ni resepi asal..rasanya ramai dah tahu dan dah cuba kan...


KEK COKLAT KUKUS KAK ZAIIMA

Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak/mentega cair
1 cawan gula castor
1/2 cawan susu pekat manis

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bicarbonate
1 sudu teh serbuk penaik

Bahan C
3 biji telur

Semua bahan A dimasukkan ke dalam periuk dan dipanaskan sebentar sehingga gula larut. Tutup dan sejukkan bahan ini.

Pukul bahan C hingga kembang. Masukkan ke dalam bahan A. Kaup balik hingga bahan C bercampur serata dengan bahan A.

Tepung gandum + soda + serbuk penaik dicampur dan diayak. Kemudian sedikit demi sedikit masukkan ke dalam adunan coklat tadi sambil dikaupbalikkan hingga serata.

Tutup bekas kek dengan aluminium foil - untuk mengelakkan air dari menitik ke atas permukaan kek. Kukus selama 1 jam @ sehingga kek masak.

nak bakar bleh ikut suhu oven sendiri.... selamat mencuba!!

7 comments:

  1. Memang meleleh tengok...Susah x nak buat? Saya tak pernah buat kek sebab takde oven, kiranya first time buat boleh jadi dak? Ada tips? Teringin juga nak buat 4 birthday anak perempuan bulan 5 ni, anak2 pula memang suka makan kek...Kalau kukus, macam mana nak tau kek tu dah masak?

    ReplyDelete
  2. ermm Nomaliza...bagi saya..senang jela sebab tak payah guna mixer..just campur aduk jer...yang ni confirm senang sebab bolehla kukus ajer...kalau kukus tu agak2 sejam atau 45 minit buka tudung dan macam bakar kek la cucuk kek ngan garpu..(Ni cara saya..orang len saya taktaulah hehe)...kalau tak melekat atau tak basah garpu tu dengan adunan..makanya dah masakla..hehe..try lah...buat sehari awal..letak lam freezer...sedap...

    cam saya guna serbuk coklat van houten...topping pulak saya guna coklat bar dicairkan dengan krimwell....

    ReplyDelete
  3. waaa....meleleh la...
    sedapnya....
    mcm dah prnh cubala...
    xpe nk wat gakla sebelum bersalin ...hahaha..

    ReplyDelete
  4. zu...cubalah..sok lam pantang meleleh tengok haha takleh makan... berdosa akak hehe... :D

    ReplyDelete
  5. alamak.. sedap nye.. lama dah tak buat kek.. :D

    ReplyDelete
  6. kek Kak Zaima ni mmg sedap n konpem jadi. sy pun selalu buat n mmg moist giler..best..best..

    ReplyDelete
  7. misa, jom buat..kejap je buat..kejap jugak abess hahaaaa...sebab sedap..

    Iman, betullah...sapalah kak zaimaa ni agaknya.. saya tertanya2..sebab resepi kek dia ni..memang mabeles...banyak pahala dia dapat...dah ramai cuba ni... :D

    ReplyDelete

____________________________________________________

My Blog List

Tutorial Online Patchwork