Saturday, March 27, 2010

Berterus-terang ajela...

Memang entri kali ni sesi meluahkan perasaan...sebenarnya lama dah nak luahkan ...tak terluah...tapi makin lama simpan busuk jadinya...hati yang sakit....ingat tak saya pernah down hari tu?haha lama juga saya tahan kan??

masa tu dalam keadaan sedih amat...marah ..semua yang ade tu yang tak tercakap...tapi mereka2 yang pernah buat saya rasa begini memang paham...dan mengerti....saja buat tak nampak..

Saya sangat TERASA...amat terasa...

bukan dalam percintaan je banyak dugaan...dalam perniagaan lagi banyak dugaan..kuat dengan tak je nak melaluinya....saya ni mula-mula takdelah kesah sangat..apa orang nak buat..nak kata..bialah!!!janji saya tak kacau hidup orang..saya buat blog pun untuk diri saya..luahan hati saya...airtangan saya...tapi bila orang yang saya kenal..baru kenal...dan orang yang memang saya kenal  buat saya TERASA...memanglah sangat terasa...

saya ni masa mula2 buat blog orang tak kesah pon takdele nak peduli saya ujud ke tak..takperlah....takdehal pon...bila saya mula buka kedai kain...dah rasa lain macam..kenapa...bukan saya yang rasa lain macam..haha adelah orang tu..kenapa...saya nak tanya kenapa..???padahal dalam  dunia ni or dalam malaysia ni bersepah2 orang jual barang yang sama...oke ajer...awatnya?bukankah rezeki tu masing2 yang punya..ditentukan oleh Allah???masing2 buat cara masing2lah....jaga hal masing2....kenapa nak tikam saya dari belakang??

serius saya katakan lebih 100 meter dah saya jual heavy cotton tu...kebanyakkannya memang pelanggan saya adalah pembuat bag..juga...ade blog lagi....haha..hairan ..tak pernah pula mereka publish kat blog..beria ....sori ...bukan minta iklan free..cuma bila ade yang bertanya...

"ehh cantiklah kain tu..beli kat mana???"

..haaa susah sangatkah nak tolong jawab...beli kat saya???awak buat biz...apalah salahnya saling membantu?tak kene keluar air liur pon..tak rugi apa2pun..atau takut kain saya laris sangat???atau org buat bag juga??sama???saya bukan jumpa sorang je...lebih...kalau orang tanya..dia kata carilah sendiri...or ade pula tolong suggest beli kat kawan dia...lagi murah??la saya tak marah pon sapa nak jual ke apa ker...biasalah saingan yang sihat tu kan bagus..saya pon tak terhiris..dengan tu..silap2 saya pon beli ngan dia nanti...haha ..

...cuma kain yang orang tanya tu kain yang dibeli dikedai saya..saya cuma hairan ...susah kah nak berterus terang???ada masalahkah???

sedihhhh sangat sedih dengan sikap macam ni....kalau beli dengan orang lain pula ..kenapa beria kepoh sekampung???perkara ni buat saya rasa cukuplah sampai takat ni je..saya ingat saya kuat rupanya saya tak setabah yang saya sangka....sedih sikap manusia macam ni....

mula taklah saya ambil port tapi bila ade yang datang bagitau saya..dan tanya saya kenapa..memang saya tak boleh jawab...patutpon ramai juga yang lepas order teruss lesap......rupanya ade orang tolong promote kan kawan lain punya hahaa...takperlah saya anggap tu rezeki dia..cuma bila orang buat saya macam ni sedih sangat...saya kagum dengan blog2 yang selalu link kan apa yang mereka beli...memang orang macam tu saya sanjung..kalau orang tanya jawablah dengan betul..kalau tak beli dengan saya tak kisah..ni terang2 kain tu saya yang pos...hahaa..saya pon selama ni saja malas nak letak nama2 buyer saya....nak tengok le keihklasan hati orang dari situ pon nampak...sori..saya memang terasa...nak nak kalau saya email orang tu nak berkawan dengan dia..kot kotla boleh jadi kawan..lagipun saya tolong pomote blog dia ni sebab saya kenal dia...dia je tak kenal saya kot hahaaaa.....dahla tak balas...nak kata busy...saya tengok hari2 online pulak...

ade pula yang nak ambil design orang lain ke...kalau dah minta izin tu oklah juga...tapi takkan takat minta izin belakang tabir???kalau dah buat tu cubalah berterus-terang ajer masa publish tu..cakap design tu orang punya...bagilah kredit sikit...ni tidak...ya Allah keciwa sungguh manusia macam ni....

Saya hanya meluahkan apa perasaan saya....sapa yang tak de buat salah dengan saya janganla pula ambil hati..anggap saja ni sesi membersihkan diri yang sedang dilanda emosi..haha....sapa yang makan cili....mungkin akan terasa pedasnya..cuma saya ni bukanlah zalim sangat...
saya tak lepaskan kemarahan saya kalau tak sampai tahap maksimum.....

don't sangka clear water no boya naaa....hahaa..sabarjelah....

ok ade yang email saya tanya pasal totebag....banyak kali saya layan jawab tapi kalau ramai penatla juga..so saya jawab kat sini harap2 takde yang musykil lagi.... :)


sebenarnya totebag ni dan ni yang saya buat hari tu...saya banyak belajar dari bag yang saya beli dari lovely lace...kalau masuk kedai tu perrrh memang nak pengsan rasa...semua cantik2..pastu barang2 dia ade banyak reben2 macam saya buat tu hehee(belajar dari sana...tapi saya belilah satu huhu..kene modal...) saya tak pandai buat..nak belajar free..sapa nak ajar..haaha nak tak nak saya pegi kedai..modal sikitlah...beli buku...(nanti saya publish)....lepas tu bedahsiasat bag tu..cemana ekk...huhu lama2 pandailah...ditambah dengan link2 bag kat sini..(saya pernah publish dulu....)

....ramai yang email..sapa kat shoutbox nak tahu dan nak suruh buat tutorial...ya ampunnn nanti saya free bolehlah kot bukan taknak ajar..dah ade orang saya ajar..free jer...cuma saya ni baru lagi...istilah pandai tu tak sesuai ngan saya..cuma saya bagi link tu bolehlah anda semua jalan2..tambah ilmu didada...dan saya rasa....kalau kat blog tu dah pesan awal2...share tutorial hanya untuk personal use...apatah lagi kita nak buat biz....paham2 jerlah...kalau kita buat sesuatu.....ke apa2.linkkan jerlah tutorial asal...kesian kat dia..dahla bagi ilmu free...orang main ceduk free jer.. tak share balik ngan orang lain..kanke kesian...kat situ kesedaran sivik perlu ada la.. penting sebab tu saya suka terjah blog2 yang baikhati ni...kalau dia baik hati nak share ilmu...selalula saya ke umah dia hahaa....saya rasa semua orang macam tukan....

so harap2 terjawablah yer....tentang luahan saya tu...ntahla...rasanya bukan saya je melaluinya...ade juga kawan saya ngadu tentang orang yang sama...haha...k lah....harap2 adelah yang sudi datang lagi...jangan bimbang...saya ni oke je....saya ni penyabar sebab tu selagi daya saya tahan..saya sabar..saya diamlah...selagi ada....kalau tak tahan kene luah juga

5 comments:

  1. Hi, terasa pula nak mencelah...Biasalah manusia ni, kedekut ilmu, tak mau share knowledges dengan orang lain. Nak buat macam mana...? Saya pun pernah bertanya merata nak beli mana accessories nak buat beg ( saya jual handmade bags), maklum, saya bukan kaki jalan, so, jalan paling mudah bertanya orang yang ada buat beg...ada juga yang silent aje, ada juga yang baik hati memberi maklumat yang sangat2 berguna (terima kasih!) Saya juga sedih bila mula2 buat blog jual bags ni, saya adalah minta kawan saya promote blog saya kat blog dia since dia dah lama dan ada followers yang banyak, tapi bila search blog dia, takde pun dia link back ke blog saya...hasilnya, lamalah saya nak dapat orang untuk singgah blog saya...sigh...Tapi sebenarnya dah lama saya tau perangai manusia ni, sebab tu saya limit dan sangat berhati2 untuk rapat dengan orang...takut terkena lagi...which dah selalu sangat terkena dulu2 ni...Tapi, bila kita kenal orang yang betul2 baik, jangan pula lepaskan orang tu...hehehe...rugi, limu yang dia boleh bagi, tentu berguna...

    Lastly, jangan sedih, memang manusia perangai begitu!! So, relax, anggap ianya dugaan dan jangan ulang kesilapan sama mengenai manusia...(^.^)

    ReplyDelete
  2. terima kasih normaliza...sangat2 terima kasih..betullah apa awak cakap..saya pernah melaluinya...banyak dugaan nak biz ni..tapi bila kita diduga kita akan lebih tabah dan bijak InsyaAllah supaya bila kita berdepan dengan orang begini kita tahu bagaimana nak handle... :D

    saya ambil sebagai pengajaran..ramai kawan beri nasihat dan sokongan... terima kasih sekali lagi..sekurang2 nya saya dah oke...ilham pun bertambah2...Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  3. biasala kak dlm bisnes ni.. mcm2 jenis ragam org yg ade.. lg2 dlm online kn.. apa2 pon sentiasa bersemengat yg teruskn usaha ok..

    bg skin xslh nk share ape2.. baik dr segi pengalaman.. dr mane dpt brg.. n mcm mane nk buat sesuatu tuh.. skin pon pgg pada sharing is caring..tp ada sesetengah manusia ni..bile kte share..die mkn kte blk.. die pulak yg lebih2.. itu yg kdg2..skin sedey jugak.. kdg2 tu serba slh dibuatnye bile org tnye..haih~ mcm2 kn dunia bisnes ni..

    aggap sajalah pengalaman dan belajar drpdnye:). peduli kate org.. do what we believe most..

    ReplyDelete
  4. salam skin..thanks sudi singgah komen blog yang tak seberapa ni hehe...

    betullah tu...skin pun mengalaminya?huhu..harap2 bukan org yang sama...sedih kan...lagi sedih bila kita dapat tahu dia ni cuba jatuhkan kita...busukkan bisnes kita...memang sedihhh...rasa jatuh terduduk pun ya..padahal niat kita ikhlas.....buat hal kita pon orang dengki..haha...sedih... sedih org macam ni...

    yelah kita belajar dari pengalaman...selagi ade yang memberi sokongan memang akan terhasil lagila hasiltangan diesha ni....thanks skin..

    ReplyDelete
  5. salam kak
    saya nak tanya akak ada jual fabrik cotton eh?
    akak jual berapa ye semeter?
    terima kasih sbb sudi baca pertanyaan saya:)

    ReplyDelete

____________________________________________________

My Blog List

Tutorial Online Patchwork